Friday, May 16, 2014

Demokratidag

Swedish

Vissa skolor har ju demokratidag. Vår skola har det varje år. Då kommer en representant från varje ungdomsparti och argumenterar för sitt parti. Det är inte så uppskattat av alla gymnasieelever i skolan men det är nog säkert bra att vara med och lyssna på det ändå.

Ibland undrar man om det är skådespel när de olika partierna kör någon form av pajkastning uppe på scenen för de verkar snälla mot varandra annars. På ett sätt är det bra med lite stormande argumentationer för det kan göra det mer komiskt och lättare att lyssna på.

En elev sa något bra som lät ungefär såhär "Det är inte så många lärare här och det är många i min årskurs som inte är här, vad kan man göra för att engagera mer ungdomar i politiken?

Om man frågor de flesta ungdomar så tror jag många säger "Jag är inte intresserad av politik". Jag är en av dem. Det är för att jag får en bild av politik som tråkigt, för komplicerat, bara problem, det finns aldrig en lösning, det är mycket arbete men bara lite blir avklarat.

Tyvärr är det extremt svårt att få ihop allting utan att det fallerar någon annanstans. Det är rätt komplicerat, ingen kan vara expert på allt och det ultimata svaret finns nog inte.

Jag gillar inte politik men börjar inse mer och mer att det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning om vad som kan vara det bästa för att utveckla en bättre framtid. Det kräver kunskap så jag är tacksam för att min skola har lärt mig så mycket om att försöka tänka själv och vara källkritisk. Faktum är att den lektion jag trodde jag skulle ogilla mest (naturkunskap) har varit den jag gillar bäst och den som lärt mig mest om allt fusk som finns i världen. Det är synd att de lektionerna snart är slut för det känns bra att ha en lärare som berättar om saker man inte hade en aning om. Då kan man själv reagera och göra en förändring. Det är det som är det viktiga. Att vi lär oss för att kunna förändra världen till något bättre, för det går.




Det är så mycket som är orättvist, det är så många som är oärliga och det är så mycket som bara handlar om pengar och "Jag har rätt". Man kommer inte komma någonstans med det. Det är så enkelt att snöa in sig på en väg och tro att det är det ända rätta även om någon annan bevisar motsatsen. Det man behöver bli bra på är att resonera utan att stänga dörrar att kunna tänka själva.

Vi tycker ofta inte samma sak så vem har rätt? Det är sällan så enkelt att det finns rätt och fel. Fast det är oftast den som talar bäst som vinner. Det är klart vi ska stå för vår sak och stå för det vi tror på men vi får inte stänga dörrar och tro att det alltid är jag själv som har rätt. Vi kan acceptera att vi har fel, det är inte fegt. Det är duktigt om man kan erkänna att jag tyckte eller trodde si eller så men att det du säger det låter ju faktiskt bättre. Då kanske det är dags att tänka om. Det är lätt att tro på fel saker. Forskning är ett bra exempel. Det kan nästan ändras från dag till dag. Man får arbeta utifrån det man känner till. Synd bara att det känns som politik är för viktigt för att man ska få misslyckas. Det är som att man måste vara en supermänniska för att klara av det. Därför är politik jobbigt för mig men jag vet också att det är viktigt att ta sitt ansvar och samarbeta för att försöka skapa en bra politik eller en bra värld som inte går under.

No comments:

Post a Comment